Η διάλεξη στην Πάτρα

Στο 21ο Φεστιβάλ της Πάτρας που πραγματοποιείται σε τρεις βδομάδες, είναι προγραμματισμένη μια διάλεξή μου με τίτλο ‘όσα ξέρουμε και δεν ξέρουμε για την κιθάρα’.
Έχω την αίσθηση πως θα είναι μια διάλεξη που θα προκαλέσει το ενδιαφέρον πολλών σπουδαστών αλλά και γενικότερα όσων ακροατών θα θελήσουν να παρακολουθήσουν την εκδήλωση αυτή είτε έχουν σχέση με το όργανο είτε όχι.
Την κιθάρα λοιπόν θα ψάξουμε να δούμε πόσο την ξέρουμε, τη διαδρομή της, τους συνθέτες της, τους εκτελεστές της αλλά και τα προβλήματα των σπουδαστών, τους αγώνες, τα όνειρα και τις προοπτικές.
Η ιδέα μιας τέτοιας διάλεξης – συζήτησης ξεκίνησε από μια πρώην μαθήτριά μας, που με διαβεβαίωσε πως μια τέτοια πρόταση θα είχε εξαιρετικό ενδιαφέρον.
– “Συνήθως μιλάτε, μου είπε, για συγκεκριμένα θέματα και οι διαλέξεις σας στο τέλος κλείνουν με 2-3 ερωτήσεις που σας απευθύνει το κοινό. Γιατί δεν κάνετε μια συνομιλία με το ακροατήριο για τόσα και τόσα θέματα που το απασχολούν?  Μια ‘εφ’ όλης της ύλης’ αναφορά γύρω από τη κιθάρα. Έχετε γνωρίσει τόσους ανθρώπους και σας έχουν συμβεί τόσα γεγονότα στην σταδιοδρομία σας που είμαι σίγουρη πως οι σπουδαστές θα απολάμβαναν μια συζήτηση μαζί σας λύνοντας συγχρόνως πολλές απορίες που έχουν ή που σίγουρα θα προκύψουν μέσα από τις ερωταποκρίσεις”.

Η αλήθεια είναι – και πολλές φορές μένω κατάπληκτος  γι’ αυτό – πως υπάρχουν θέματα στοιχειώδη που πολλοί από μας θεωρούν δεδομένα ενώ για κάποιους σπουδαστές παραμένουν άγνωστα.
Θυμάμαι φερ’ ειπείν την κοπέλα που πριν κάποια χρόνια μου χτύπησε την πόρτα της τάξης μου στο Ωδείο για να πάρει, όπως είπε, μαζί μου το Πτυχίο της, εξηγώντας μου μάλιστα πως στον Βόλο που σπούδασε για 9 χρόνια, είχε δώσει με επιτυχία εξετάσεις για την δεύτερη Ανωτέρα. Στην εξέλιξη της συζήτησης και πριν καν ακούσω το παίξιμό της, διαπίστωσα πως το κορίτσι αυτό ήταν εντελώς αστοιχείωτο γύρω από το όργανο που κρατούσε στα χέρια της. Δεν είχε ακούσει ένα δίσκο ή CD κλασικής κιθάρας, δεν είχε παρακολουθήσει ένα σεμινάριο, δεν είχε πάει ούτε καν σε μια συναυλία, δεν ήξερε κανέναν ξένο σολίστα δεν είχε ακούσει ποτέ της τη λέξη Σεγκόβια!
Ένας άλλος πάλι σπουδαστής που μου ήρθε από Ωδείο της Αθήνας σε επίπεδο δεύτερης Μέσης και όταν τον ρώτησα τι θα μου παίξει, μου απάντησε πως δεν καλοθυμόταν τον τίτλο του κομματιού αλλά ο συνθέτης ήταν ο Μαξ Εσίγκ. Σάστισα προς στιγμήν, γιατί κάτι μου θύμιζε το όνομα αυτό και αμέσως μετά έμεινα με το στόμα ανοιχτό όταν ο νεαρός άρχισε να παίζει το πρώτο Πρελούντιο του Villa-Lobos, έχοντας προφανώς συγκρατήσει στη μνήμη του αντί για το όνομα του συνθέτη, το όνομα του εκδοτικού οίκου που ήταν γραμμένο στην πρώτη σελίδα της παρτιτούρας του.
Δεν είναι λίγες πάλι οι φορές που ξαφνιάζομαι από την έλλειψη στοιχειωδών γνώσεων ακόμη και τελειόφοιτων σπουδαστών της κιθάρας σε θέματα βασικών κανόνων της θεωρίας της μουσικής και του ρυθμού, γνώσεων της ιστορίας της εξέλιξης του οργάνου, ονόματα συνθετών με τα έργα τους, ονόματα σύγχρονων σολίστ και ένα σωρό άλλα θέματα που αν μη τι άλλο αποδεικνύουν πόσο στ’ αλήθεια έχουν προσεγγίσει με το ανάλογο ενδιαφέρον το όργανο με το οποίο ασχολούνται και πόσο έτοιμοι είναι να αποκτήσουν ένα εφόδιο και έναν τίτλο για την ιδιότητα και το λειτούργημα του μουσικού.

Νομίζω πως δεν χρειάζεται να παραθέσω ένα σωρό ακόμη περιστατικά που μου έχουν συμβεί και είναι ενδεικτικά μιας  άγνοιας, μιας αμάθειας και μιας προχειρότητας γύρω από τις γνώσεις που οι σπουδαστές μας (δεν) αποκτούν μέσα από τα Ωδεία. Ούτε χρειάζεται νομίζω να επαναλάβω εδώ, για την ευθύνη της Πολιτείας που ουδέποτε ασχολήθηκε σοβαρά με το θέμα της Μουσικής Παιδείας στον έρμο αυτόν τόπο. Χρειάζεται ωστόσο να επισημάνω, για μια ακόμα φορά, την ευθύνη όλων μας σε ένα ζήτημα που παίρνει επικίνδυνες διαστάσεις, όταν τα περισσότερα από τα παιδιά αυτά καταλήγουν μια μέρα να γίνονται επαγγελματίες ‘καθηγητές’ που θα μεταλαμπαδεύσουν τις ‘γνώσεις’ τους στις επερχόμενες γενιές.
Δεν τρέφω βέβαια αυταπάτες, πως μέσα από μια διάλεξη-συζήτηση μπορεί αυτόματα να αλλάξει το σκηνικό ως δια μαγείας. Δεν έχω την ψευδαίσθηση πως οι γνώσεις που θα αποκτήσουν οι σπουδαστές του Φεστιβάλ θα έχουν ως αποτέλεσμα να μετατραπούν οι ίδιοι ξαφνικά σε φωτισμένους δασκάλους, άξιους για την αποστολή τους. Ελπίζω όμως και εύχομαι αυτή η συνάντηση κι αυτές οι συζητήσεις να αποτελέσουν μια αφετηρία για έναν προβληματισμό της πορείας που ακολουθούν αλλά και έναν επαναπροσδιορισμό της σχέσης τους με το όργανο.
Έστω κι έτσι, το κέρδος θα είναι μεγάλο.

                                                                                                   Ευάγγελος Ασημακόπουλος
                                                                                                            (18 Μαρτίου 2012)
Advertisements

About assimakopoulostar

Σολίστ Κιθάρας - Μουσικοπαιδαγωγός
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

2 Responses to Η διάλεξη στην Πάτρα

  1. Ο/Η Theodore Belexis λέει:

    Αγαπητέ κ.Ασημακόπουλε,

    Διάβασα με πολύ ενδιαφέρον το άρθρο σας…
    Θα έλεγα…ας αφήσουμε πια την Πολιτεία και την ευθύνη της…η Πολιτεία κατέρρευσε οπότε ποιά ευθύνη να ζητήσουμε και να περιμένουμε τα επόμενα χρόνια;
    Ας είναι καλά οι φωτισμένοι ιδιώτες παιδαγωγοί (σαν και εσάς) που όλα αυτά τα χρόνια έχουν ανάγει την μουσική παιδεία ως έργο και τρόπο ζωής και έχουν φροντίσει για την σωστή διάδωση της μουσικής γνώσης στις νέες γενιές (με λιγότερη ή περισσότερη επιτυχία και ποιότητα ανά περίπτωση).

    Η Πολιτεία δεν μπόρεσε να διασφαλίσει ούτε τα αυτονόητα…η φράση λοιπόν περί Πολιτείας και της ευθύνης της ακούγεται πλέον κοινότοπη και μόνο γέλιο μπορεί να προκαλέσει…..

    Η υπόλοιπη ευθύνη είναι πλέον δική μας…εμείς είμαστε η Πολιτεία από εδώ και πέρα….

    Με τιμή,
    Θ.Μπελεξής

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s